האזנה לקו הרצאות

מהיכן נשיג עוד 1500 שח לחודש?

גל ההתייקרות של החצי שנה האחרונה צובר תאוצה כשכבר עכשיו המשפחה החרדית הממוצעת אמורה להוציא בממוצע כ1500 שח נוספים לחודש ועלולים להגיע אף ל2500 שח.

לפני שנגיע לפתרונות, לאלו שחושבים שהגזמנו? בבקשה!

זה התחיל בחד פעמי ובשתיה המתוקה (150 שח לפחות), למי שלא עשה שינוי בתחום. לאחר מכן העלאת הריבית והמדד הגבוה העלה את הריביות על המשכנתא (400 שח) ולמי שיש הלוואות נוספות או שימוש בריביות של כרטיסי אשראי לסוגיהן (100 שח לפחות).

מוצרי המזון לסוגיו, שמן, לחם, חלב, ביצים ושאר מוצרי הצריכה בחנויות שאת חלקם נרגיש בכיס רק בשבועות הקרובים (350 שח).

החשמל (50-100 שח במיוחד בחודשי הקיץ החמים) ולמי שמחזיק רכב עלייה במחירי הדלק (250 שח) והרפורמה בתחבורה הציבורית שלחלקנו תייקר את מחירי הנסיעה.

ומה שחשוב לצערינו הוא שכשיש אוירה של עליית מחירים זה גורם לכל מי שחפץ בכך להעלות מחירים. לכן המחירים של הביגוד, הנופש וכל מה שקשור איכשהו לחשמל וסחורות עולים בצורה משמעותית (500 שח לחודש).

ותאמינו שנקטנו במינימום שבמינימום..

האם הציבור יפסיק לקנות? בתקופה הקרובה כנראה שלא מכמה סיבות:

אנחנו נמצאים בשיא עונת ההוצאות (חצי השנה היקרה..), סוף שנה, חופשות, תחילת שנה וחגי תשרי בפתח. לא הזמן המתאים להפסיק לרכוש ולכן הביקושים להוצאות יימשכו ואיתה האינפלציה שתמשיך לטפס.

בנוסף, בניגוד לפעמים קודמות שנקלענו למצב דומה, הפעם האשראי הבנקאי והחוץ בנקאי פתוח לרווחה ואין סיבה למשפחה הממוצעת להפסיק לקנות בדיוק עכשיו. ניתן יהיה להתגלגל עם עוד כמה הלוואות ומסגרות אשראי בחודשים הקרובים, אלא שחשוב לזכור שנשלם על כך בריבית דריבית והפעם הריבית כבר תהיה גבוהה.. לא מה שהורגלנו..

האור בקצה המנהרה, שייתכן ועוד חצי שנה במהלך החורף נתחיל לראות ירידות מחירים, שכן מחירי הסחורות החיטה והנפט מתחילים לרדת בעקבות עליית הריבית והאינפלציה והירידה בביקושים, אלא שההשפעה שלהם בפועל על השוק הישראלי תקח לפחות חצי שנה במקרה הטוב.

לעומת זאת, חלק מעליית המחירים ילוו אותנו שנים רבות קדימה, שכן אם כבר המחיר עלה, מדוע שיירד.. תקופה ארוכה חברות רבות המתינו להעלות מחירים ולפצות את עצמן על תקופת הקורונה ועליית הסחורות ועכשיו כשהן עשו זאת, הן לא יהססו להמשיך עם המחירים הגבוהים.

ובכן, מה ניתן לעשות כשצריך להביא הביתה עוד 1500 שח בחודש לדברים ההכרחיים שכמעט ולא ניתן לוותר עליהם.. לבזבז את האנרגיות על קנטור על המצב ועל הממשלה או על שר האוצר לא יעזור לנו.. אז בואו ונקח את האנרגיות למקומות הטובים, למקום שייתן לנו את אותם שקלים חסרים.

בתהליכי שינוי כלכליים עם משפחות שאנו עושים באחד על אחד ובקורסים, אנו נותנים לא פחות מששה מסלולים לשינוי כלכלי, אבל חשוב להדגיש, זה רק לאחר שאנחנו מגיעים להבנה שההוצאות אמורות להגיע מההכנסות ואין שום הגיון כלכלי בעולם לחיות מהאויר! ולאחר שלמדנו לעשות את זה בשמחה ובכיף כי חשוב לנו לכלכל את בני ביתנו כמצוות הבורא ולאחר שהוצאנו מהראש את אפשרויות ה’הכנסה’ הבאות: א – אשראי, ב- בנק, ג- גמח, ד- דיברתי איתו או דמיונות, ה- הורים ותמיכות.

בטור שלפנינו ניגע בקצרצרה רק בשלושה מהמסלולים, ניתן כמובן לבחור בכמה מהם:

ובכן, המסלול הראשון הוא הגדלת הכנסות – לבדוק את הכישורים והיכולות שלנו, לבדוק איך ניתן לשפר את השכר שלנו בעבודה, או להוסיף שעות או כעצמאי לשפר את ההכנסות, לנהל את הזמן שלנו בייעילות, לשווק את עצמינו כשצריך עם כל הביטחון, לחשוב על רעיונות יצירתיים להכנסות ועוד. אנו מאמנים שהקדוש ברוך הוא נותן שפע לכולנו ולא נגמר לו לתת גם בימים שכאלה. צריך להתפלל ולעשות את ההשתדלות הנכונה כשההבנה היא שההוצאות יכולות להגיע רק מההכנסות!

התייעלות בניהול ובהוצאות – ניתן להתייעל בהרבה מההוצאות בלי להרגיש שינוי ברמת חיים וליהפך, אף להרשות לעצמינו דברים שלא הגענו אליהם, כתוצאה משינוי בהתנהלות. למשל, לחיות עם תקציב מסודר, כלים לשליטה בחשבונות הבנק ובכרטיסי האשראי. לשנות הלוואות שאינן משתלמות. לדוגמה, תשומת לב נכונה להוצאות תייעל אותנו במיידית במאות שח לחודש, בהוראות קבע שכוחות ובביטוחים ותקשורת שיש מה לשפר. בסופו של דבר נמשיך לחיות באותה רמת חיים שהורגלנו אליה, רק בצורה יעילה יותר.

מסלול נוסף הוא תקציב זמני מהודק – החלטה שאנו מורידים הוצאות מסויימות לפרק זמן מוגדר מראש כמו חודשיים שלושה או חצי שנה כשבהיבט הפסיכולוגי זה לא נראה מאיים וייתכן שבסופו של דבר נראה שניתן לחיות עם זה, או שלא ואז נהיה מוכרחים להביא את ההכנסות כדי להמשיך ולעמוד באותן הוצאות. אנחנו קוראים לזה לחיות את השבוע של החודש כל החודש.. אבל חשוב שזה ייעשה בכיף ובשמחה כשאנו יודעים שאנו עושים את מה שהקב”ה מצווה מאיתנו לחיות ממה שיש לנו ולא מחובות וריביות.

חשוב מאוד שאם אנו עושים שינוי משמעותי בהוצאות, יש ליידע את הילדים בצורה נכונה ומתוך הבנה שלהם ושל המצב כדי ששינוי לא יהיה בשבילם טראומה, וכמו שבימי הקורונה כולם הבינו שניתן להוציא פחות ולא קרה כלום, כך גם היום אנו נמצאים בתקופה מאתגרת שבעז”ה תחלוף ולכן החלטנו לעת עתה לעשות את השינוי הזה והזה כרצון הקבו”ה שלא נחיה מהלוואות. במידה והם יראו שאנו שלמים עם השינוי ולא עושים זאת בלחץ. גם הם ייקבלו את זה בהבנה ובשמחה !

המשך קיץ מהנה בסייעתא דשמיא !

עושים חשבון

לפני שההוצאות חורגות...

מוזמנים למשדר מיוחד עם הרב ישראל גוטמן יו”ר גוטפלוס, מלא בתובנות שיובילו אתכם בס”ד להגיע לחגים מתוך שליטה והנאה בלי שתצטרכו לסחוב את ההוצאות חודשים ארוכים קדימה.

יום שלישי (17.09.24) | 21:00 בדיוק

שידור חי בזום או בטלפון

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!