האזנה לקו הרצאות

תובנות והפקת לקחים

לפני כמה שנים, כמה ימים לאחר חג הפסח, פגשתי בידיד שהשתתף בהרצאה שמסרתי לפני פסח, על החשיבות להתנהלות עם תקציב מוגדר כדי שלא נפעל מהבטן וניסחף באווירת הקניות שקיימת לפני פסח מעבר ליכולות שלנו.

אותו ידיד פנה אלי בטרוניה, מה שווה כל מה שאמרת, ‘תקציב שמקציב’, הנה עשיתי תקציב וזה לא עזר לי. לתמיהתי, מדוע? האם רק עשית וכתבת ולא פעלת לפי התכנון? הוא השיב, הכל היה כמו שתכננתי, רק שבימי חול המועד, לפתע היינו צריכים לארח 2 משפחות ולצאת לקניות ‘השלמה’ של עוד כמה מאות ש”ח בכל יום. בסה”כ עוד 600 ש”ח שלא היו לנו בתקציב..

שאלתי אותו, ומה היה בשנה שעברה? האם גם אז הגיעו אורחים? והוא השיב בלי להניד עפעף, כן, בהחלט! כל שנה הם מפתיעים אותנו מחדש ונוחתים עלינו בחול המועד. אמרתי לו, אם כן, גם את זה תכניס לתקציב..

בימים אלו שלאחר חג הפסח הנעלה והמרומם, נכנסים ישר לשגרת הקיץ המבורכת בסייעתא דשמיא, אבל חשוב מאוד לקחת פסק זמן לכמה דקות ולעשות הפקחת לקחים.

צריך לזכור שהפקת לקחים איננה האשמות! אין צורך להתבוסס בעבר ולשאול את עצמינו למה עשינו את זה עם כוונה להאשים את עצמינו. יכול להיות שנסחפנו בקניות יותר מידי, קנינו מוצרי מזון לפסח שאף אחד לא נגע בהם או כמויות רבות מידי. צריך לדעת שהכל בסדר. להרגיע. אבל חשוב מאוד לעשות משוב. משוב, פירושו לרשום אלו כמויות היו אכן נחוצים לנו ומה היה מיותר. אלו מצות היו טעימות ואלו פחות.. וכן הלאה.

יש כאלו שרושמים הכל, אבל הדף יורד למחסן או עולה לבויידם עם כלי הפסח, ורק אחרי שפותחים את הארגזים בערב פסח מגלים שהיה כתוב שם שאין צורך להזמין עופות כי הכולל מחלק ארגז עופות שבוע לפני פסח.. לכן כדאי לשים במקום נגיש (למשתמשי המחשב, אפשר אפילו מייל מתוזמן או להכניס ליומן עם תזכורת..).

אחד הדברים שרובינו נוטים לומר, בטוח שנזכור את זה בשנה הבאה.. אין מצב שלא נזכור.. אלא שלא תמיד זה עובד. לא תמיד זוכרים את מה שהיה לבסוף. הרבה פעמים דוקא נזכרים בכמויות שהוזמנו במכירה השכונתית הגדולה ולא במה שקרה בפועל.

אותו הדבר כשעורכים חתונה בשעה טובה ומזמינים מנות או עורכים קניות של בגדים, גם אם מגלים שהרבה כסף נזרק לפח והיה אפשר בקלות לעשות את זה אחרת. בכל זאת, אם לא נקח פסק זמן של כמה דקות ונרשום את אותם הפקת לקחים.. סביר להניח, שנחזור על אותן טעויות שוב ושוב, כי הזכרון שלנו מתמקד בפעולות שעשינו, במה שקרה בפועל ולא במה שהיינו צריכים לעשות..

למעשה נושא של הפקת לקחים או משוב כמו שזה נקרא בשפה המקצועית, חשוב לערוך בכל דבר, הן ברוחניות והן בגשמיות. אחרי שאכלנו מה שלא היינו צריכים לאכול (או כמות שלא היינו צריכים לאכול..) והתחושות הרעות בבטן סובבו אותנו למשך כמה שעות, נבדוק מה צריך לקרות כדי שזה לא יקרה בפעם הבאה? אולי ללעוס יותר טוב, לאכול פחות, או למצוא תחליפים זמינים וכדו’ וגם ברוחניות, אם נכנסנו או עשינו מה שלא היינו צריכים לעשות, לבדוק בצורה של הפקת לקחים ולא בהאשמות. רק משוב ייקדם אותנו הלאה.

כל מי שרוצה להתקדם ולהתפתח ברוחניות או בכל תחום צריך לערוך משוב שיזניק אותו קדימה ולשאול את עצמו מה צריך לקרות כדי שנהיה יותר טובים בבית, מול הילדים, בכלכלה שלנו וכן הלאה. גם אצלינו בגוטפלוס אנחנו עושים חשיבה תוך כדי ולאחר כל קורס, מה ניתן לשפר ולייעל לטובת המשתתפים כדי להשיג ולהפיק את המירב בסייעתא דשמיא. קיץ בריא והצלחה עצומה!

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!