האזנה לקו הרצאות

ראיון עם הרב גוטמן לרגל חג הפסח

אחד הנושאים הבוערים ביותר בציבור החרדי הוא חתונות הילדים, איך בכלל ניגשים לנושא הזה?

אכן, הנושא הזה בוער מאוד ולפני שניתן הכוונה בנושא, חשוב לגעת באחת ההשלכות של הנושא הזה. משפחות רבות מגיעות רגע לפני חתונות ילדים ומנסות לשלש או להכפיל כסף מסויים שכבר הצליחו לשים בצד או שלוקחות הלוואות בשביל כך ולכן הם פונים להשקעות שמבטיחות תשואות גבוהות, בלי לבדוק אותם לעומק, מה הם עשו עד היום כמו השקעות בקרקעות או בסטארטאפים שרק 4 מתוך 100 מצליחים כשהרציניים שביניהם לא פונים לציבור האברכים אלא לקרנות הון סיכון שמכירות את התחום היטב, מה גם שחלק מהמקומות לא נותנות לנו את הביטחונות עבור ההשקעה, כשרבים וטובים מצפים לקבל את ההשקעה שיורדת לטמיון.

יש גישה שאומרת, הרי כמה שאצליח להתאמץ לחסוך, בסופו של דבר, זה בקושי יעזור לילד אחד או לשנים, האם שווה כל המאמץ הזה?

התשובה היא כן בהחלט, כי מי שהצליח לשים כסף שיעזור לו לחתונה וחצי, המבט שלו לכסף ולקיחת התחייבויות יהיה אחרת. מי שמגיע עם ‘אין’ אין לו גבולות בכלל, וגם אם הצד השני מבקש שניקח התחייבות נוספת אנחנו נגיב בתשובה האופיינית שאם כבר בין כה וכה לוקחים הלוואות, אז מה זה משנה האם זה יהיה עוד מאה או מאתיים אלף ש”ח. וכמו שנראה בהמשך, לבוא עם כסף בצד לילדים הראשונים זה האתגר החשוב ביותר, את מימון החתונות של הילדים הקטנים יותר ניתן לשלב גם עם החזרי הלוואות הגיוניות מהכסף שמתנה בבית כמו שנראה בהמשך.

ישנם סיפורים רבים שמתהלכים על אנשים שחיתנו את הילדים בניסים ונפלאות, מה שגורם לרבים להתעלם מזה עד שזה מגיע, מה דעתך על זה?

אכן ישנם בעלי ביטחון מופלא שזוכים לניסים ויוצאים מתחתונות ילדיהן ללא חובות, אבל זה מאוד נדיר, ומעטים הם בעלי הביטחון שאכן חיתנו את הילדים מכסף שהגיע מהאוויר ללא מאמץ, מאידך ישנם ניסים גדולים בהשגת הלוואות וגלגולי הגמחי”ם, אבל ההכוונה שלנו לסייעתא דשמיא שתהיה להם בהשקעות ובהכנסות להביא כסף אמיתי לחתן את הילדים ולא מתמיכות והלוואות.

רק נצטט מספר השמח בחלקו שכמה פעמים הורה מרן הגראי”ל שטיינמן זצוק”ל לאבא שהיה צריך להשיא את בתו ורצה ללוות בלי יכולת החזרה והורה שלא ייקח הלוואה. וכשנשאל הרי אם לא ילווה תישאר ביתו רווקה כל חייה, השיב רבינו בזה הלשון: “אם היו אומרים לך שאם לא תאכל בשר חזיר לא תוכל להשיא את ביתך, האם גם אז הייתה לך שאלה?! ללוות כשאין יודעים מהיכן יחזירו הוא כמו אכילת חזיר”.

לכן גם כשנאלצים לקחת הלוואות זה צריך להיות מתוך חשבון ויכולת להחזיר את ההלוואה מכסף אמיתי.

האמת, שאנחנו רואים גם את הצד השני של אלו שקורסים מחובות אחרי חתונות הילדים, הסיפורים של קופות העיר על הורה שנפטר והשאירו כך וכך חובות מחתונות הילדים עומד לנגד ענינו כל הזמן ומדרבן אותנו בעשיה שהדור הבא יגיע לחתונות הילדים בצורה אחרת בשלווה וברוגע ולא יגיעו למצבים רפואיים בגלל חובות.

אנחנו פוגשים את הסיפורים גם דרך המיזם הנפלא שיש לנו חלק בו בגמ”ח שנקרא ‘הכרת הטוב’ שילדים נשואים עוזרים להורים שמחתנים את הילדים הבאים בתור בתשלום של הלוואה, כשההלוואה מתחלקת בין כל האחים והגיסים כהכרת הטוב להורים על מה שקיבלנו מהם. הנה עוד דרך לחתן את הילדים הבאים בתור.. אבל המטרה שלנו הבסיסית שאנשים יחתנו את הילדים שלהם עם מינימום של הלוואות או תשלומים גבוהים שאי אפשר לעמוד בהם על פי דרך הטבע.

אז האם אפשר לחתן את הילדים ללא חובות? או מה הנוסחה והמתכון שאתה יכול לכוון אותנו איך לחתן את הילדים?

נחלק את זה ל3 חלקים,

נתחיל בחלק הקל, אלו שנמצאים בתחילת החיים והילדים שלהם קטנים, יכולים די בקלות לשים סכומים אפילו קטנים כל חודש לכל ילד שיעזרו להם משמעותית בחתונות. אני לא יכול לתת עצות באופן גורף בצורה לא מקצועית, אבל לדוגמה, אם הם ישימו בשוק ההון בדגש על מחקי מדדים לטווח רחוק, אפילו אם הם ישימו כמה מאות ש”ח כל חודש על כל ילד, כיון שמדובר על טווח ארוך, הסיכון יורד ולפי נתוני העבר הם יכולים להגיע למאות אלפי שח לכל ילד, ואגב, הדור הצעיר מאוד מודע לזה ואנחנו רואים את האחוזים של מודעות גדלה והולכת לכיוון הזה בשנים האחרונות. ואם יש להם סכומים של 100-200 אל’ ש”ח אפשר כבר להתקדם לנדל”ן כשאחוזי התשואה לטווח הרחוק יכולים להגיע עד ל15% בשנה על ההון העצמי.

נעבור לאלו שכבר נמצאים עם ילדים גדולים יותר, כעשור לפני החתונות, כאן יצטרכו כמובן לעשות יותר מאמץ בהשתדלות לנדוניה ולשים בצד יותר כסף כל חודש וייתכן שיצטרכו גם לשלב חלק גם בהלוואות ועדיף שיהיו כמה שיותר ללא ריבית. חשוב כאן להדגיש, ככל שמתרגלים להכניס את ההוצאה הזו של חתונות ילדים בגיל צעיר יותר, כך קל יותר. הכל תלוי בהחלטה שלנו ובסדרי העדיפויות, כמו שמצליחים לשלם משכנתא או שכירות כי אין ברירה, גם את זה נצליח לשלם אם זה חשוב לנו!

ומה אתה אומר לאלו שכבר אוטוטו בתוך חתונות הילדים?

אכן, אלו שנמצאים כבר בערב חתונות הילדים או באמצע החתונות, הדברים כבר מורכבים יותר, וכאן צריכים לשלב 2 עקרונות שאנחנו מלמדים עליהם, הראשונה, יש את האינדיקציות כמה עולה לנו כל ההוצאות לפי נפש בבית, במידה ומתנהלים נכון עד חתונות הילדים ומצליחים לממן את כל ההוצאות, הרי שיש לנו כ-2000 ש”ח לחודש לילדים הבוגרים (בלי להיכנס לכל הפרטים בזה, זה נושא לכתבה בפני עצמה) וכשהם מתחתנים ממשיכים את ההוצאות הללו בהחזרי הלוואות.

אלא שכאן המוקש הגדול, כי נכון שבן או הבת התחתנו, אבל ישנם ילדים הבאים בתור שגדלו ואצלם ההוצאות גדלו בהתאם וזה שייך בעיקר בתחילת נשואי הילדים. לכן כאן צריך לשלב הגדלת הכנסות במשפחה, ואכן כל הגרפים של הציבור החרדי מראים שמשפחה חרדית מגדילה הכנסות בצורה דרמטית בגילאי 35 (השכר לימוד מתחיל להיות גבוה..) ובגילאי 45, שם יש קפיצה משמעותית כי אין ברירה וההורים מחתנים וגם המצב בבית יותר מאפשר עם הילדים שגדלים ואז אתה רואה הורים מחתנים שלוקחים על עצמם 2-3 עבודות במקביל כדי לעמוד בהחזרי ההלוואות, אבל תמיד יפה שעה אחת קודם.

למעשה אין פתרונות קסם, רמת החיים של הציבור החרדי עלתה ואיתם ההוצאות הגבוהות וצריך ללמוד איך להתכלכל נכון ולפעול לפי סדרי עדיפויות ולזכור תמיד שאנחנו עושים את ההשתדלות שלנו והקב”ה מביא את השפע!

לאחרונה פתחתם קורס שנותן ידע מעשי בעולם ההשקעות, האם זה תחום נוסף שאליו אתם פונים? אתה לא חושב שאתה יוצא מתחום שלך בהתנהלות כלכלית נכונה?

מי שמכיר את מודל ארבעת הצעדים של גוטפלוס, יודע שהצעד האחרון הוא גם איך להרוויח, דהיינו איך לחתן את הילדים במינימום הוצאות וככל שהכסף מוכן מראש בגיל קטן יותר עלויות החתונה זולות יותר, כי כסף עושה כסף מול החזרי הלוואות ששם אנחנו צריכים לשלם עוד יותר בגלל הריביות ובמיוחד עתה שהריביות גבוהות.

לכן היה ברור שכחלק מתהליכי השינוי שמשפחות עושות בקורסים, נקדיש לכך חומר מקצועי והכי חשוב מעשי כדי שכל אחד מהמשתתפים ייתקדם בנושא הזה ואכן קהל היעד של הקורס הזה הוא קצת שונה, רק מי שיש לו כסף פנוי כל חודש, או סכום כסף גדול שרוצה להשקיע כשהדגש שלנו הוא על שוק ההון בדגש על מחקי מדדים והנדל”ן, לדעת איך לעשות את זה בצורה נכונה מתוך הבנה.

מי שעדיין לא הגיע למצב שיש לו כסף פנוי כל חודש, אכן צריך לעשות שינוי כלכלי ובעיקר שינוי חשיבה מתוך שמחה והתנהלות נכונה ורק אז להגיע לשלב של ההשקעות.

חז”ל אומרים בדרך הטובה שיבור לו האדם, איזהו חכם הרואה את הנולד וזה ההיפך מלווה רשע ולא ישלם, וכמו שמסביר הרבינו יונה שבשעת ההלוואה כשלא ידע איך לשלם כבר נקרא רשע. הקב”ה יתן לכל אחד מאיתנו את סייעתא דשמיא לחתן מתוך כסף אמיתי וכמה שפחות הלוואות, צריך לזכור תמיד שיש דרך אחרת והמחקרים מראים שיותר מ30 % מהציבור החרדי מחתנים ללא הלוואות וכל עוד הם קיימים, תמיד יהיו הבחורים שיקבלו, אולי פחות ממה שקיבלו בעבר, אבל יקבלו! והחזון שלנו להעביר כמה שיותר משפחות לאותם אחוזים שמצליחים לחתן באושר ובכבוד ללא הלוואות.

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!