האזנה לקו הרצאות

מתי לא משתלם לקנות במבצע?

בשבוע שעבר ישבתי עם משפחה שיש להם הכנסות יפות, אחד מבני הזוג מכניס כ-20,000 ש”ח, אבל ההוצאות שלהם מגיעות ל40,000 ש”ח וכל זה לפני החזרי חובות גבוהים. הפער גדול והם זקוקים לשינוי גדול ומיידי כדי לגשר על הפערים.

הם בליווי כבר כמה שבועות ועדיין דברים משמעותיים לא זזו.

כפי שאנחנו מדגישים תמיד, אין שום בעיה עם הוצאות גבוהות, רק שהם יגיעו מהכנסות.. בינתיים הם ממשיכים לקנות ולרכוש דברים, כשהמשפט ‘זה היה במבצע והיה פשוט חבל לא לקנות’ עולה מידי פעם..

הרגשתי שצריך קצת להעלות את רמת הכאב ולמרות שאני לא אוהב לעשות את זה, נאלצתי לשלוף מארגז הכלים שלי את הכלי שנקרא ה’מבצע מטורף’. כלי שבודק כמה תשלמו על רכישה במבצע כשאתם קונים מכסף שאין לכם.. דהיינו כשאתם לא גומרים את החודש.

הכלי בדק שבגלל ההתנהלות שלהם והריביות שהם משלמים, יוצא שבריבית דריבית, כמעט כל הוצאה עולה להם קרוב לכפול. יש להם חובות של יותר ממליון רק מהתנהלות כלכלית לא נכונה.

למי שלא מבין את החשבון, נסביר בקצרה: כשאתה קונה בכסף שאין לך, אתה צריך לרכוש אותו בהלוואות או ממסגרות בבנק ולשלם עליו ריביות, וכשאין לך את הכסף לסגור את המינוס והוא תופח ואתה לוקח הלוואה לסגור את ההלוואה, החוב גדל ומכפיל את עצמו לפי כללים מסויימים תוך שנים בודדות.

במקרה שלהם זה נבדק אחת לאחת ובגלל התנהלות של שנים, כל הוצאה עולה להם היום כפול שתים.

כדי להעצים את הכאב, עברנו על דברים שהם קנו בשבוע האחרון וראינו איך שזה עלה להם כפול. לדוגמא: ליטר חלב עולה 5 ש”ח, לכם הוא עולה 10. הנעליים שקניתם במבצע בסך 200 שח עלו לכם 400. בתפריט שבחרתם במסעדה ב279 ש”ח עולה לכם 558 ש”ח. הספה שקניתם לא מזמן ב-6000 ש”ח, עלתה לכם ורק לכם.. 12,000 ש”ח וכן על זה הדרך.

אנשים מוכנים לעשות שינויים כשכואב להם. בכלכלה התנהגותית זה נקרא שנאת ההפסד.

אם נשאל אנשים מה יותר קל לקום מוקדם יותר בבוקר, האם בשביל להביא הכנסה נוספת של 2000 ש”ח, או שאם לא תקום מוקדם, יברח לך מהחשבון 2000 ש”ח? רובם יגידו שיותר קל לקום בשביל לא להפסיד. לגבי להרוויח, מקסימום לא נרוויח, לא קרה כלום..

בשבועות הקרובים לקראת סוף השנה הלועזית, החנויות והרשתות המקוונות ישווקו לנו הרבה מוצרים במבצעים משתלמים באמת.

לפני שאנחנו מקבלים החלטה לקנות ב’מבצע’, צריך לקחת בחשבון (תרתי משמע) מהיכן הכסף מגיע?

אם קנינו במכירות בשר בזול ובמבצע לחצי שנה הקרובה, אבל שילמנו את זה מהמינוס חודשי שעולה לנו בריבית ובריבית דריבית, לא בטוח שעשינו עיסקה טובה בכלל. וכל זה בלי להכנס לנקודה הידועה של ‘מלאי מגדיל שימוש וצריכה’. אנחנו מתייחסים כרגע למחיר של המבצע.

נקודה נוספת שחשוב לדעת לפני הקניה במבצעים, האם אנחנו באמת צריכים את המוצר, או שהחלטנו לרכוש אותו רק בעקבות המבצע, ואם כבר מדברים על שנאת ההפסד, נשאל את עצמינו בגלל שקנינו במבצע, אילו דברים חשובים ונחוצים יותר לבית הפסדנו בעקבות המבצע בגלל שלא יישאר לנו כסף פנוי לאותם דברים? ואם הכסף היה מיועד לחסכונות בריבית דריבית, אזי ההפסד יכול להיות עצום לאורך זמן.

מספרים שבחנות אחת היה שלט: 3 עציצים ב-100 שח, עציץ אחד ב-30. עבר שם יהודי חכם ואמר לעצמו, אני ילמד את בעל הבסטה לקח.

הוא נכנס לחנות ורכש עציץ ב-30 ויצא, נכנס שוב ורכש עציץ נוסף ב-30 ויצא, ומיד נכנס שוב ורכש את העציץ השלישי ב-30 כשהוא פונה לבעל החנות ואומר לו, אתה רואה! קניתי 3 עציצים והם עלו לי רק 90 שח!

חייך בעל החנות ואמר לו, אכן, אבל לולי המבצע, גם עציץ אחד לא היית קונה!

בסופו של דבר, מבצעים נועדו לשרת בעיקר את בעלי החנויות להביא עוד הכנסות וזה מצויין בשבילם. במיוחד בתקופה מאתגרת כמו היום. אבל אנחנו כצרכנים, צריכים לוודא שגם אנחנו מרוויחים ובוודאי שלא מפסידים..

לפני שתקנו במבצע הבא, תעשו חושבים, מה הצורך שלנו במוצר? מהיכן מגיע הכסף? כמה הוא עולה לנו באמת? ועל איזה מוצרים הכרחיים אחרים נאלץ לוותר בשביל ההרגשה שקנינו במבצע.

בימים של הלל והודאה, ננצל את ההזדמנות להודות להשם על כל הטוב והשפע שמשפיע עלינו בכל עת ונתפלל שנזכה לשפע וברכה מכסף אמיתי שיש לנו.

ניתן ליצור קשר במשרדי גוטפלוס 02-532-30-30 או במייל  info@ygutman.co.il

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!