האזנה לקו הרצאות

מדוע אנחנו לא מצליחים לחסוך?

רבים שואלים את עצמם מדוע אנחנו לא מצליחים לחסוך כל חודש ולראות את העתיד?

בקושי גומרים את החודש – נתחיל עם אלו שלא גומרים את החודש, התירוץ שלהם הוא שממילא אנחנו לא מצליחים לגמור את החודש, איך אתה מדבר איתי עוד על חיסכון. התשובה היא, שאכן צריך קודם לגמור את החודש, אבל אם נכניס גם את החיסכון כאחד מההוצאות הקבועות בסדר עדיפות גבוה, נצליח בסייעתא דשמיא לעמוד בזה וגם להביא הכנסות בשביל אותם חסכונות, כמו שאת המשכנתא אנחנו מצליחים לשלם…

ישנם שיאמרו נכון, אם אני יעשה מאמץ, אוכל לחסוך ולשים כסף בצד, אבל אני מעדיף לחיות את ההווה. תן לנו ליהנות ממה שיש ולחיות ברמה כזו או אחרת, כך שכל הכסף נעלם כמאמר ‘מלאי מגדיר שימוש’..

אבל אנחנו רוצים לגעת באלו שיש להם כסף בצד כל חודש, או שיש להם סכום משמעותי שנמצא בחשבון הבנק, ובכל זאת הם נמנעים מלהשקיע אותו ולחשוב קדימה.

לא יודעים מספיק חזק ‘למה’ – אנטוני רובינס בספרו ‘להעיר את הענק שבפנים’ כתב שבשביל לעשות שינוי או לפעול פעולות, צריך להשקיע 80 % ב’למה’ לעשות את השינוי, ורק 20 % ב’איך’. בדרך כלל לא עומד לנגד ענינו היתרון של אלו שחוסכים ומגיעים שלווים ורגועים לחתונות הילדים, גם הכאב והלחץ של הימים שאחרי בתשלומי הלוואות נדחק לפינה כל שהיא במוח… עדיף לא לחשוב על זה. ככל שנחזק אצלינו את ה’למה’ לשים כסף בצד, השאלה ‘איך’ תהיה זניחה, כי ה’למה’ ידחוף אותנו לעוף קדימה בתחום הזה.

כמה שנחסוך בקושי יספיק לחתונה של הילד הראשון והשני – האמת שככל שמתחילים לחסוך יותר מוקדם, הסכום יגדל כך שיוכל להספיק לעוד חתונות. אבל אם נתבונן, בדרך כלל, ההתמודדות עם ההוצאות של החתונות הראשונות הם הכבדות ביותר, הסיבה לכך, כי עדיין יש ילדים בוגרים בבית והוצאות הבית אינם יורדות למרות שהוצאנו כמה ילדים לדרכם החדשה, אבל הילדים הבאים עלו לישיבה גדולה או הבנות לסמינר, כך שהחזרי ההלוואות מכבידים מאוד. לכן הפתרונות של הלוואות בתשלומים גבוהים בתקופה הזו לא תמיד רלוונטיות. ורק בהמשך שאכן הקן מתרוקן, יש לנו יותר כסף פנוי להחזיר כל חודש ויש הגיון כלכלי בהחזרים גבוהים, שכן ההוצאות לבן או בת בוגרים מגיעים לסכומים של 2500 שח לחודש (בחישוב הביגוד והשכ”ל והאוכל במבט שנתי כמובן), כך שמי שעובר את החתונות הראשונות בשלווה, סביר להניח שיזכה לסייעתא דשמיא גדולה גם בהמשך.

חוסר ידע – לרבים מאיתנו אין ידע בסיסי בעולם ההשקעות יש כל כך הרבה אפשרויות ושב ואל תעשה עדיף. אכן צריך ידע מקצועי שיבין אותנו מה מתאים לנו וייתן את המבט המקצועי מה מתאים לנו, כי לא כל השקעה מתאימה לכל אחד.

הרבה נוכלים יש בשוק ההשקעות – אכן יש הרבה מקומות שאסור להתקרב אליהם ונקדיש לכך את המאמר הבא בעז”ה. אבל בעזרת לדעת לשאול את השאלות הנכונות נוכל לסנן אותם מאוד מהר ולראות מי מוכר לנו דמיונות ומי מוכר דברים אמיתיים.

שמענו על כאלו שניסו להשקיע ולא הצליחו – כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפל בנדל”ן, או בשוק ההון. אני נזכר במישהו שאמר לי שיחידות דיור באלעד לא מושכרות! שאלתי אותו מהיכן הוא יודע? הוא סיפר שיש לו שכן בקומה רביעית שיש לו יחידה שהוא מנסה להשכיר אותה הרבה זמן ולא מצליח. מי שמכיר את העיר אלעד, כמעט ואין בה יחידות דיור פנויות, כך שבלי להיכנס לסיפור של אותה יחידה מדוע היא לא הושכרה, לא תמיד הפרט מלמד על הכלל. אבל ככה כולנו, שומעים על מישהו שלא הצליח או שנפל עם שוכרים ומסיקים שכל השוכרים גנבים או מחקי מדד שירדו בשנת 22 ומסיקים שלא שווה להשקיע, בו בזמן שיש כל כך הרבה טכניקות למצוא שוכרים טובים או לעבוד עם חברות ניהול אמינות שאתה לא מכיר את השוכרים כלל ויש גם חברת ביטוח שמבטחות את תשלום השכירות של הדיירים. בקיצור, יש הרבה פתרונות בס”ד!

ניסינו בעבר ולא הצלחנו – כנראה שלא היה לנו ידע בנושא ולא עשינו את זה בצורה הנכונה, אבל דווקא עכשיו שאנחנו למדנו מה לא לעשות, הגיע הזמן לדעת מה כן לעשות ולעשות את זה נכון.

אין לנו זמן – בסופו של דבר זה לוקח זמן מסויים, צריך ללמוד את הנושא או לתת אמון במישהו שמבין וגם זה לוקח זמן ולצערינו אין לנו את הזמן בשביל זה. המענה לכך הוא, בסופו של דבר הרי אם נשתעבד בהמשך להחזרי הלוואות מסוגים שונים, נצטרך לעבוד קשה עוד ועוד שעות אנחנו ובני ביתנו. ברור שאם נתחיל לשלם כבר מהיום את ההוצאות של החתונה, הכל יעלה לנו פחות וייקח הרבה פחות זמן כמו שכתבנו במאמר הקודם. אלא מה, הכל שאלה של סדרי עדיפויות. לדוגמה, אם אח או גיס מתארס, כולנו מוצאים את הזמן להגיע. בסופו של דבר לכולנו יש את הזמן לדברים החשובים באמת.

דחיינות – אנחנו דחיינים קלאסיים, זה אחד מהדברים שנמצאים בראש הרשימה.. האמת כולנו דחיינים, בעיקר בדברים שאין לנו דד ליין כלפיהם. כי גם הדחיינים הגדולים ביותר, כשיש להם דד ליין הם מצליחים לעמוד בו. לדוגמה, שבת קודש עם כל הלחץ, הם לא יעשו מלאכות אחרי השקיעה.. אבל לחשוב קדימה, אין לנו דד ליין, וכשאין דד ליין מוגדר וברור, אפשר בקלות לדחות את זה למתי שהוא.. תעשו דד ליין מהיום! ותתקדמו.

לסיכום, חשוב לדעת שתמיד צריך את הסייעתא דשמיא בכל דבר שנעשה, הן בהתנהלות היומיומית הרגילה והן בהשקעות וסיפורים לא חסרים.

שמעתי מאחד מרבני ירושלים שיש 6 דרכים לחתן ילדים: לשנורר כספים – הכנסת כלה, לגייס כספים בחו”ל, לגלגל הלוואות, להכניס הכל במשכנתא, לשלם בהלוואות גדולות ללא ריבית, להשקיע לפני החתונות ולשלם פחות והוסיף אותו רב שלכולם יש סייעתא דשמיא מיוחדת. כי גם בהשקעות צריך סייעתא דשמיא וגם בגלגולי גמחים..

ואני הקטן הוספתי שאנחנו מתפללים ומייחלים לזכות לסייעתא דשמיא בלחיות מתוך הכנסות ולשלם פחות על ידי התנהלות נכונה והשקעות טובות ולהיות מוכנים מראש, ולא להיות מאלו שמבזבזים את הניסים והסייעתא דשמיא שלהם על גלגולי הלוואות.

 

לתגובות על הטור ולהתייעצות כלכלית ניתן ליצור קשר במשרדי גוטפלוס 02-532-30-30 או במייל  info@ygutman.co.il

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!