האזנה לקו הרצאות

לא בא בחשבון

ישנה תופעה מעניינת מאוד אצל משפחות רבות שמרוויחות סכומים מסוימים כל חודש אבל מוצאות את עצמן מוציאות באופן קבוע מעבר ליכולות האמיתיות שלהם.

מתברר שבדרך כלל לא מדובר בסכומי הוצאות שהן בלתי הגיוניות לעומת ההכנסות, אלא סכומים שהם הגיוניים לאותה משפחה.

השבוע ישבתי עם משפחה שהגב’ התקשתה לבנות ולחיות עם תקציב. שאלתי, אז לפי מה אתם מחליטים כמה ומה להוציא? התשובה היתה אנחנו מוצאים ‘מה שהגיוני לנו’. שאלתי ואיך תדעו מה הגיוני לכם? התשובה היתה לפי הרגשת הלב.

ובכן מתברר שכל אחד יש לו את מה שהגיוני בשבילו. ברור שאם הם מרוויחים 10, הם לא יוציאו 20 או 30, כי הם מבינים שזה לא הגיוני למצב שלהם. אבל להוציא כמה אלפי שח יותר ממה שיש, זה אכן ‘הגיוני’ אצל הרבה מאיתנו. מדוע?

הסיפור הבא יסביר לנו איך הראש היהודי שלנו עובד..

התקשרה משפחה שסיפרה שההכנסות שלהם כיום הם קרוב ל25 אל’ שח, ויש להם הוצאה שהם מתקשים מאוד לשלם אותה. מדובר בהחזר חודשי של 3000 שח עבור משכנתא שנלקחה על השקעה כושלת. ההשקעה הזו היתה לפני קרוב לעשור, אך הסכום החודשי הזה רובץ עליהם והם לא עומדים בו.

בשיחה קצרה התברר משהו מדהים, יש להם משכנתא נוספת שנשאר בה סך של 200,000 שח בתשלום חודשי של 1500 ואותה הם מחזירים בצורה מסודרת בלי כל קושי ויותר מזה.. בעבר ההכנסות שלהם היו 12 אל’ ועלו ל18 וכיום ל25 ובכל הזמן הזה למרות העלייה בהכנסות הם לא מצליחים לשלם את אותם 3000 שח עבור ההשקעה הכושלת.

המסקנה שעלתה יחד איתם, שכיון שמדובר בכסף שהם לא היו רוצים לשלם, או יותר נכון מרגישים רע בקשר אליו, הם כביכול לא מחשיבים את זה כהוצאה שצריכה להשתלם ולכן הם חיים ברמת חיים של 25 ללא אותה הוצאה.

מתברר שרבים מאיתנו מוציאים מהראש, או יותר נכון לא מחשבים הוצאות מסויימות וממשיכים לחיות כאילו הן לא קיימות ושם עלולה להיות הנפילה.

ניתן כמה דוגמאות: ישנם שההוצאות החודשיות שלהם מותאמות היטב עם להכנסות החודשיות. בגדול הם יודעים כמה נכנס ובגדול הם יודעים גם כמה יוצא. אבל את ההוצאות השנתיות, כן, אלו שנופלות עלינו כל פעם מחדש, כמו ביגוד חורף וקיץ או חגים ובין הזמנים – אותם הם לא לוקחים בחשבון.

דוגמה נוספת, החזרי חובות חודשיים שכביכול אנחנו מוצאים אותם מהראש בקשר להוצאות שלנו ומחשבים רק את עלויות של הבית ללא החובות, מה שגורם לחובות להיגרר בתשלומים וריביות ולא להיות משולמים באמת לאורך כל השנה. אבל בגדול הוצאות הבית הרגילות הן לפי ההכנסות.

לסיכום, בדרך כלל, אנו חיים פחות או יותר בהתאם להכנסות שלנו, אלא שלרבים מאיתנו יש את הבאג של ההוצאות שאנו לא מחשבים אותם בתור הוצאה או שלא מחשיבים אותם כהוצאה וכאן עלולים לפספס ראיה רחבה של תמונה מלאה, שאם היינו יודעים אותה מבעוד מועד, היינו נערכים בצורה אחרת, הן בהתנהלות הכלכלית והן בהבאת הכנסות אמיתיות נוספות כדי להגיע למצב שבו ההוצאות יגיעו לגמרי מ’הכנסות’.

חודשי החורף מתאפיינים בהוצאות נמוכות ב-20% מחודשי הקיץ (שמתחילים בפורים ופסח ועד תשרי), זה הזמן לבדוק את עצמנו האם אנו גומרים את חודש ינואר ופברואר בדיוק ללא יתרת זכות בחודשים אלו? אם התשובה היא חיובית, דהיינו, לא נשאר לנו כמה אלפי שח מיותרים בסוף החודש. סביר להניח שבחודשי הקיץ העמוסים בהוצאות, הגירעון יהיה כמה אלפי שח בחודש, אלא אם כן יש תוספת הכנסה ייעודית לאותם חודשים.

מספרים שאחד הגיע לרב עם שאלה עוצמתית ביותר, הוא התחיל ללמוד מסכת בבא קמא שפותחת ‘ארבעה אבות..’ ושאל את עצמו, איך זה יכול להיות, הרי כולנו יודעים שיש בתורה שלושה אבות? הוא התחבט עם השאלה כמה ימים, פתח מהרש”א ופני יהושע ולצערו הוא לא מצא אף אחד שמדבר על זה. הוא אומר לרב, כנראה שנתנו לו מקום להתגדר גם בדור שפל שכזה ולעלות על שאלה כל כך עוצמתית שאף אחד לפניו לא חשב..

ענה לו הרב, תמשיך לקרוא את המשנה, תראה את כל התמונה ולא יהיו לך שאלות, מדובר בארבע אבות נזיקין וכו’..

מתברר שגם אנחנו לוקים בראיית חלק מהתמונה ויש לנו הרבה שאלות, מדוע לא מצליחים לגמור את החודש, מדוע אין לנו כסף לרופא שיניים או לבר מצווה שפתאום נפלה עלינו וכן הלאה. אם נדע לראות את התמונה המלאה, מסתבר שלא יהיו לנו הרבה שאלות..

בדקו את עצמכם, האם גם אתם מפספסים הוצאות מסויימות? האם גם אתם לא לוקחים בחשבון חלק מההוצאות, או מעדיפים לא להיות מודעים אליהם באופן קבוע? אם התשובה היא כן, זה הזמן לקחת עט ונייר ולראות בראייה רחבה את כל ההוצאות בלי לפספס! אני בטוח שראייה רחבה של תמונה תביא אתכם מיידית לפעולות רבות שלא הייתם עושים עד היום. הצלחה רבה בסייעתא דשמיא !

 

לתגובות על הטור ולקבלת אקסל / חוברת לתמונת מצב כלכלית ניתן ליצור קשר במשרדי גוטפלוס 02-532-30-30 או במייל  info@ygutman.co.il

 

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!