האזנה לקו הרצאות

והוצאתי וחישבתי והרווחתי או סדר הכנה לפסח

מספרים שבשכונת מאה שערים היה מסתובב ערבי בשם מוחמד שהיה מלווה כספים לאנשים, לא לפני שהיה מברר עליהם שהם אכן כשרים וישרים.

היה זה באחד מערבי פסחים, כשיהודי בשם ר’ פסח פגש את אותו מוחמד, וביקש ממנו הלוואה.

אמר לו מוחמד תגש אלי עוד יומיים, בינתיים אעשה עליך ברור קצר, כדי לדעת האם אתה אמין או לא.

הסתובב אותו מוחמד בבתי השכונה והנה הוא רואה יהודי מבוגר שבקושי עומד על הרגליים כשהוא מקרצף ומנקה את השטיחים של הבית בכניסה. ניגש אליו ושאל, לכבוד מי אתה כל כך טורח? אמר לו, לא שמעת שפסח עוד מעט מגיע..

ממשיך מוחמד והנה הוא רואה בבנין ממול בר אוריין דופק ומנקה את הספרים, גם אותו הוא שואל, לכבוד מי אתה עובד כל כך קשה? השיב לו הלה, מה לא ידעת שעוד מעט פסח מגיע?!

הבין מוחמד שכנראה ר’ פסח הוא יהודי חשוב שכולם מתכוננים לקראת בואו ונתן לו הלוואה לחודש בשמחה ובלי ערבים!

אחרי כחודש, עבר הזמן ור’ פסח נעלם ולא מחזיר את ההלוואה. יצא מיודענו מוחמד שוב לעבר אותם מקומות והנה הוא רואה את אותם אנשים יושבים בפתח הבית כשהם מדוכדכים. שאל אותם מה קורה עם פסח? היכן הוא?

השיבו לו האנשים, פסח אכן היה, פסח הלך ורק חובות הוא השאיר..

אוי, נאנח מוחמד, גם אני נפלתי איתו בפח.

בגמרא במועד קטן מבואר שלא מספידים קודם לרגל שלושים יום משום מעשה באדם אחד שכינס מעות לעלות לרגל ובא ספדן ועמד על פתח ביתו ונטלתן אשתו ונתנתן לו ונמנע ולא עלה, באותה שעה אמרו לא יעורר על מתו ולא יספידנו קודם לרגל שלשים יום.

ניתן ללמוד כמה מסקנות מהגמרא: 1. שהמעות שלו היו מוכנים מראש בכדי לעלות לרגל וכמו שכ’ רש”י ‘כלומר שהיו לו מעות מזומנין לצורך לעלות לרגל’. 2. שרגשות עלולים לגרום לנו לקבל החלטות כלכליות לא רציונאליות. 3. שבאותה שנה הוא לא עלה עד כדי כך שמשום אותו מעשה תיקנו את התקנה הנ”ל ולא אמרו לו ללוות מעות.

בבואנו לקניות הגדולות של פסח ננהג בחכמה בהתאם לאפשרויות שלנו ונשקיע בדברים החשובים באמת.

כמה טיפים לקראת המכירות הגדולות בימים הקרובים:

רק מה שצריך – נזמין במכירה רק מה שאנחנו באמת צריכים בבית. אין חובה לסמן וי על כל מוצרי המכירה…

נבדוק מחירים – לא כל מה שבמכירה בהכרח הוא מציאה. ייתכנו מוצרים שניתן להשיג במחיר דומה בחנויות השכונתיות, ואין צורך לרכוש אותם בכמויות או דווקא כעת.

כמויות סבירות – נזמין את הכמות שאנו צריכים לצריכה לימי הפסח וסביבתו ולא מעבר לזה רק בגלל שזה זול, כך לא נזרוק לאחר שבוע שאריות של ירקות ופירות. אם אתם חוששים להתקע, החנויות לא נסגרות וניתן לעשות השלמות שממילא נערוך..

לנסות להזכר – מי שיש באפשרותו להיזכר באלו כמויות השתמש בשנה שעברה שיעשה זאת. מי שיש בידו הפקת לקחים מהשנה שעברה, שימהר לבדוק אותה ולא להיזכר בה רק כשמעלים את כלי הפסח מהמחסן ברגע האחרון. אין טעם להתקע עם עוד 5 חבילות של עוגיות כשרות לפסח שלא תמיד אכילות ועלותן גבוהה, או עם עוד 5 קילו מצות לאחר הפסח!

תשלום מזומן – ישנם מכירות שמשלמים בהן רק במזומן, יש לשים לב כי מי שקונה כמות סחורה עבור החודשים הקרובים עלול להתקע בסיום החודש ללא מזומן בחשבון ואף לצבור מינוס בבנק וריביות. בקלות ניתן להפסיד את כל הריוח מהמכירה!!! המלצתנו – להשקיע ולקנות רק מה שצריך ואת ייתרת המזומן שבידנו להשקיע בהוצאות אחרות לקראת החג כמו מתנה לאשה ולילדים. (לפי הידוע כעת, לא צפוי מחסור חמור בבשר ובחד פעמי בשנה הקרובה וגם בחודש אייר ניתן יהיה להשיג את אותם מוצרים כמעט באותו המחיר…)

תשלום באשראי – מי שפסח נפל עליו “פתאום” ורוצה לפרוס את עלויות החג בתשלומים לחודשים הקרובים, מומלץ לא לתת יותר מ-3 תשלומים. בל נשכח שהוצאות אב ותחילת שנה והחגים בתשרי ממשמשים ובאים.

למי לא משתלם לקנות במכירה ? – מי שבגלל המכירה מזמין כמויות ואח”כ זורק לפח חלק מהמוצרים. מי שנאלץ ללוות כסף כדי לשלם במזומן במכירה, או לשלם בצ’ק כשיש סבירות גבוהה שהוא יחזור. מי שנאלץ להיכנס לאוברדרפט (משיכת יתר) בגלל הזמנה של קרטון עופות וחד פעמי לשימוש בחודשים הקרובים… מי שנאלץ לקנות מקפיא לאחסון הבשר והעופות מהמכירה…

יה”ר שנזכה להתכונן כראוי לקראת החג בהכנות הרוחניות והגשמיות ונזכור להשקיע בדברים החשובים באמת.

 

נשמח לקבל שאלות במייל info@ygutman.co.il – צוות גוטפלוס

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!