האזנה לקו הרצאות

התנהלות כלכלית בעת מלחמה

אנו נמצאים בעיצומה של מלחמה, בידיים של הקדוש ברוך הוא, שרק הוא יכול להצילנו מידם. הגיעו אלינו עשרות שאלות כלכליות, ננסה להתייחס לכמה מהם.

התנהלות כלכלית בעת הזו

חשוב לציין שמכיון שלא ידוע כמה זמן ייקח עד שהמצב ייתייצב, עלינו לנקוט בריסון כלכלי למי שאינו משופע בעודפי תקציב לחודשים הקרובים..

המלצתנו להמתין במיוחד עם רכישות והוצאות שאינן דחופות. בודאי שאותם שרכשו לפני החגים על חשבון ההכנסות שיבואו בתחילת החורף. כבר הקורונה לימדה אותנו היטב שלא לחיות על חשבון החודשים העתידיים..

כמו”כ לשים לב להוצאות נוספות שעלולות להגיע לאלו שקונים מזון או ציוד כמה שבועות קדימה. או תעסוקות לילדים, שהכל יבוא מהכנסות או פריסה הגיונית של עוד תשלום גם על חשבון החודש הבא אך לא מעבר לכך. ניתן גם לעצור הוראות קבע של חיסכון למי שהכנסותיו ירדו משמעותית ולפעול בסדרי עדיפויות של הוצאות דחופים. כמובן שיישנם פתרונות נוספים שיש להתאימם בהתייעצות פרטנית.

שמירה על שיגרת חיים

חשוב מאוד לשמור על שיגרת חיים וסדר יום עם ילדים ועם עצמינו במיוחד בתקופה כזו.

עצמאיים או שכירים שעובדים לפי שעות, חשוב מאוד להיות כמה שיותר מנותקים מהמידעים החדשותיים שמפריעים לרצף של העבודה והריכוז. שלא לדבר על הימנעות מצריכת כל המראות הקשות וכו’ (וזה חוץ מהפן החינוכי, הנפשי והרגשי כמובן, שזה שמור לאנשי המקצוע בתחומם).

אני מכיר אנשים שבתקופת הקורונה שכולם היו משותקים בשבועות הראשונים, הספיקו כמה פרוייקטים גדולים מאוד שרק הזמן הפנוי שהיה באותה העת וההפרדה בין מה שקורה בחוץ לשיגרת החיים כמה שאפשר, גרם להם לנצל את הזמן. הכרתי גם אחד שלקח על עצמו פרוייקט של לימוד כל הנושא של ‘מקוואות’ ולהבחן על כך.

הוצאת כספים מהשקעות

שוב מנסיון העבר, הוצאת כספי השקעות וחסכונות בתקופת משבר גורמת לנזקים עצומים, במיוחד לכספים המיועדים לטווח הרחוק, כי בסופו של דבר המצב יתייצב בעז”ה ובדרך כלל אחרי משבר יש עליית שערים כמו שהיה בעבר. מי שזוכר בתחילת הקורונה כשחשבו שהעולם נגמר, ישנם רבים שהפסידו את כספם כשמשכו אותו באותה תקופה.

זכויות שכירים ועצמאיים

לגבי זכויות לעצמאים ושכירים, עדיין לא יצאו הוראות של פיקוד העורף ​או של הממשלה מה ​ס​כום הפיצויים אותו אמורים לקבל.

​הדברים דלקמן הם לפי מה שנאמר בקו הפתוח של אגודת ישראל ואתר כל זכות לפי המבצעים והסבבים שהיו בעבר (עופרת יצוקה, עמוד ענן, צוק איתן, שומר החומות, עלות השחר, מגן וחץ):

כמה הקדמות:

  1. בעבר כל הגשת התביעה לפיצויים קרתה אחרי המבצעים ולכן יש להתאזר בסבלנות, ולנהוג בריסון תקציבי כדי לא להכנס למינוס עד שיבוא הפיצוי. לא קורה מהיום למחר.
  2. הכלל המנחה הוא: 1. האם היו הוראות פיקוד העורף שלא לפתוח את מקום הלימודים / העבודה באותו איזור. 2. האם ישנם בבית ילדים מתחת לגיל 14 (או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21), שמוסדות הלימודים שלהם היו סגורים עקב הוראות פיקוד העורף באותו זמן ואיזור.

​3. ​נציין שהפעם זה מוגדר כמלחמה ​ויתכן שהפיצויים ​יהיו גבוהים יותר ​​ל​טובת המעסיקים או השכירים​, אבל ​אלו הכללים שהיו בעבר וסביר להניח ​שיהיו גם הפעם​.

שכירים:

  1. שכיר שנאלץ להשאר בבית ולשמור על ילדים עד גיל 14 בגלל סגירת מוסדות חינוך בהוראות פיקוד העורף, קיבלו תשלום מהמעסיק על אותם ימים.
  2. שכיר שמקום עבודתו היה סגור בשל הנחיות פיקוד העורף, גם קיבלו שכר מהמעסיק עבור ימים אלו.

במקרים אלו, על המעסיק להגיש בקשה לרשות המיסים לקבל פיצוי עבור תשלום לעובדים בימים אלו. כמו”כ אין למעסיק לפטר את העובד בשל אי הגעה לעבודה.

מוקדם עדיין לדעת מתי תיפתח מערכת זו של הגשת בקשות לפיצויים.

  1. לעומת זאת עובד שנעדר מהעבודה בשל פחד לנסוע בכבישים וכדומה, לא יהיה זכאי לפיצוי בתשלום כלשהו עבור ימים אלו, כיוון שמקום העבודה ומוסדות הלימוד היו פעילים על פי הנחיות פיקוד העורף.
  2. עובדים במפעלים חיוניים המספקים מוצרים או שירותים קיומיים כמו תשתיות רפואה ומזון ממשיכים לעבוד כרגיל. אי הגעה לעבודה במקום הזה אינו מזכה בתשלום שכר כלשהו עם כל סיבה שהיא ואף שהוא צריך לשמור על הילדים ואף עלול להחשב כעבירה פלילית.
  3. במקרה שמקום העבודה סגור בהוראות פיקוד העורף, המעסיק יוכל לדרוש מהעובד לעבוד מרחוק, וחובה על המעסיק לספק לעובד את כל הכלים הנדרשים לצורך זה.
  4. עובד המעוניין לעבוד מרחוק, יכול לבקש מהמעסיק באופן ענייני לעשות זאת ועל המעסיק להתחשב בו ככל האפשר.

עצמאי 

  1. אם היה באזורי הלחימה שנקבעו על פי הנחיות פיקוד העורף ולא יכול לעבוד בעסק.
  2. אם נאלץ לא לעבוד בעסק בגלל הצורך לשמור על ילדים מתחת לגיל 14 (כמובן בשל סגירת מקום לימודים ע”פ הוראות פיקוד העורף),

כל אלו, קיבלו בעבר פיצוי בסכום של קרוב ל-500 ש”ח מרשות המיסים עבור כל יום שהעסק היה מושבת.

גם כאן מוקדם לדעת עדיין מתי תפתח מערכת זו של הגשת הבקשות.

חשוב לציין שזה מידע זמני ולא סופי כלל ואין להסתמך על כך הלכה למעשה.

תפילתנו ותקוותנו ובטחוננו בבורא עולם שירבה רחמיו על כל עמו ישראל וזכות התורה שרק תתגבר עם פתיחת הזמן בישיבות ומעשי החסד הרבים והמרגשים, יגנו בעדינו ובעד כל עמו ישראל.

 

לשאלות נוספות ניתן לפנות לגוטפלוס באמצעות המייל info@ygutman.co.il או הטלפון 02-532-30-30

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!