האזנה לקו הרצאות

התמודדות עצמאיים ושכירים בעת הזו

בהמשך לטור בשבוע שעבר, הגיעו אלינו הרבה פניות, בעיקר מעצמאיים שנתקלים בקשיים תזרימיים, או בשאלות ממש קיומיות בעסק. נעלה את השאלות והתשובות לתועלת הקוראים:

אני עצמאי והיו לי הרבה תוכניות לאחרי החגים, ההכנסות ירדו בצורה דרסטית, מה עלי לעשות?

יש לעשות כל מאמץ להביא הכנסה ולחשוב על רעיונות יצירתיים בנושא. אפשר לפתח מוצר ספיציפי שמתאים למצב. אנשים משוועים לעזרה בתחומים שונים. כמו”כ במקרה שלא ניתן לגמרי להביא הכנסות, אפשר לחשוב על שינוי זמני ולמצוא הכנסה אחרת ובמקביל להתנהל עם הוצאות מינימליות, כדי לא להיכנס לחובות מיותרים.

סביר להניח שהמדינה תפצה את העסקים בסכומים מסויים, אך לא כדאי לבנות על זה לגמרי ובוודאי יש לעצור הוצאות שאינם דחופות בעסק ובבית עד שיתבהרו העניינים.

אני עצמאי וחייבים לי הרבה כסף, לא נעים לי לבקש את מה שחייבים לי בגלל המצב.

ניתן לפנות בעדינות לכל אותם חייבים. בסך הכל אנשים נרתמים ומבינים את המצב, אחרי הכל זה הלחם והחלב שלכם ומגיע לכם לקבל תמורה לעבודתכם.

הבנקים מציעים לנו להקפיא הלוואות / משכנתאות, מה המשמעות של ההקפאה הזו? האם זה כדאי?

חשוב לדעת שכל הקפאת הלוואה או משכנתא מורידה בדירוג האשראי, ובאם הבנק מחשיב זאת כפריסת והסדר חוב מחדש זה אף נכנס לקטגוריה של דירוג אשראי שלילי שרבים קיבלו את הכתם הזה בזמן הקורונה ללא תקנה, כמו”כ קרן ההלוואה עולה באחוזים ניכרים בעת ההקפאה לכן כדאי מאוד להימנע, ורק כמוצא אחרון יש לעשות זאת בתבונה (במיוחד לא לנצל את המצב לעצירת משכנתאות מעיקות בלי קשר למצב.. אם אין ירידה משמעותית בהכנסות).

אני עומד בפני קבלת החלטות כלכליות גדולות כמו השקעה בעסק וכדו’, האם זה הזמן להכניס את עצמי להתחייבויות?

לא מומלץ כעת. כדאי להמתין ולראות איך יתבהרו העניינים. הדבר חשוב שבעתיים למי שחלו שינויים בהכנסותיו. ככל שהעסקים יחזרו לשגרה ניתן יהיה לחזור למה שתכננתם.

האם אפשר להתנהל כרגיל ולבנות על מענקים שיגיעו כמו שהיו במבצעים הקודמים?

מומלץ לא להיכנס לחוב על סמך מענקים עתידיים. כבר שבענו מלחיות על חשבון הכנסות עתידיות שלא תמיד רלוונטיות. ראינו את זה בקורונה וגם בחגים האחרונים..

יש לי הרבה מה לעשות בעסק אבל אני לא מצליח להתרכז ולהתמקד בגלל העידכונים השוטפים?

אכן, חיבור לעידכונים שוטפים כל העת גורם לרובנו חוסר ריכוז ומיקוד ולכן חשוב כמה שיותר להתמקד במה שצריך לעשות ולא לתת לעידכונים לנהל אותנו. ניתן לקבוע זמנים מסויימים ביום יזומים להתעדכנות ואפילו כל שעה למי שזה כל כך חשוב לו.. התנקתות מהמצב הוא לא התעלמות כביכול מהכאב או ממה שקורה מסביב אלא אפשרות לחזרה לניהול שגרת סדר יום וחזרה לשפיות כמה שניתן. לא ניתן לחאמס לנצח בקרב על השפיות.. המציאות בשטח מורה שכלל שמתנתקים מהמצב, ההרגשה טובה יותר ומפלס החרדות יורד וכך נוכל לשוב לסדר יום שפוי.

האם המצב היום דומה לקורונה, בה יצאנו לחל”ת ואף קיבלנו מענקים מראש הממשלה..?

ממש לא. אין סיבה שכולם יקבלו מענקים. זה יהיה תלוי בעסקים שהיו אמורים להיסגר לפי הוראות פיקוד העורף או הורים לילדים מתחת לגיל 14 שהיו צריכים לשמור על ילדיהם בבית עקב הוראות פיקוד העורף (כשבשכיר, המעסיק אמור לקבל מענק על העובד).

אין לי עבודה כעת, מה עלי לעשות?

גם בזמנים קשים ובשינוי סדרי עולם, ישנם כאלו שמוצאים את האפשרות איך להתפרנס כשזה תמיד עדיף על פני בטלה והתעדכנות בחדשות שלא תורם לבריאות ולמשפחה.

במידה ויש לך עסק וכעת הוא לא פעיל ויש לך זמן מיותר, זה הזמן לשדרג ולהשקיע זמן בפיתוח מוצרים, בסדר בניירת, בטיפול בדברים ישנים שנזנחו.

אני מתנהל נכון כלכלית בד”כ. האם בגלל המצב, זה הזמן לפרוץ את התקציב בכדי להרגיע את הילדים ולתת להם תעסוקה?

ניתן למצוא רעיונות של תעסוקה זולים או ללא עלות כלל גם בעת הזו. ממתקים ופינוקים לא חייבים להיות הדרך היחידה להרגיע את עצמינו והילדים. ישנם רבים שעדיין לא מצליחים להוריד את תוספת המשקל מתקופת הקורונה… חשוב לשמור על אורח חיים בריא ומאוזן גם ובמיוחד בעת הזו.

תפילתנו כמו שאמרה היונה שיכלה לקבל אוכל טעים וטוב מנוח, ובכל זאת הביאה עלה זית טרף בפיה כמאמר חז”ל יהיו מזונותי מרורין כזית ומסורין בידך ואל יהיו מתוקין כדבש ומסורים ביד אדם. יה”ר שנזכה למזונות מתוקין מידיו של הקב”ה בהשתדלות הנכונה ונשמע רק בשורות טובות וישועות בקרוב.

לשאלות נוספות ולהתייעצות בקו היעוץ של גוטפלוס, יש לפנות לטלפון 02-532-30-30. ניתן להשאיר הודעה קולית בשלוחה 9 או במייל  info@ygutman.co.il כמו”כ ניתן לקבל קישור לתיקיית דרייב (מתעדכנת כל העת) עם חומרים ממשרדי הממשלה ועוד בנושאים הכלכליים.

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!