האזנה לקו הרצאות

החיים בהילוך ראשון

רבים שואלים את עצמם מדוע התנהלות כלכלית בשנים האחרונות הפך למשהו מורכב, עד שרבים ממדריכי החתנים כבר משלבים את ההדרכה הכלכלית לפני הנישואין וכי מה השתנה מבעבר?

אפשר להצביע על כמה נקודות מרכזיות:

בעבר, היה ברור לכל אחד כמה כסף נכנס וכמה יוצא, הכסף היה מוחשי בעליל וניתן היה לעקוב אחיו במהלך החודש. היום הכסף הוא ווירטואלי ברובו ומתנהל אי שם במעמקי חשבון הבנק ומסגרות האשראי והכרטיסים.

בעבר, למרות מיעוט הטכנולוגיה היינו יותר פנויים לעשות את החשבון הכלכלי. היום, למרות כל הטכנולוגיות שאמורות לפתור לנו את בעיית הזמן, נעשינו עבדים לחידושים, לטלפונים ולהודעות המייל או הצינתוקים בטלפון או לרכישות. אין לנו את הפניות לעשות את החשבון הכלכלי.

בעבר, מסע הקניות היה מסתיים עם כמה עשרות או מאות בודדות של מוצרים במדפי הסופר. כיום, בדור השפע, ריבוי המוצרים והחנויות גורמות לנו בסופו של יום להוציא הרבה יותר.

בנוסף, עד לפני 15 שנים בקושי היה ניתן לקבל מהבנק הלוואות יותר מ20,000 שח. כיום ניתן בקלות להשיג מימון כזה או אחר מחברות האשראי והחוץ בנקאיות בסכומים של מאות אלפי שח בכמה לחיצות כפתור וללא מאמץ.. בקישור השפע נפתח, רק שהוא לא שפע אמיתי. נצטרך לעמול קשה ולהביא הכנסות כדי החזיר את אותם הלוואות.

כנגד כל אותן אפשרויות וטרדות הזמן חייבים ללמוד דרכים ופתרונות יצרתיים ולהתחדש כל העת ואולי אף כל שנה, על מנת לעמוד בקצב השינויים הכלכליים, כי מה שעבד לפני כמה שנים בדור של ההורים שלנו, לא בהכרח יעבוד כיום. חבל רק, שיש כאלו שמגלים את אותם כלים נפלאים ופשוטים ליישום, רק בגיל ארבעים או חמישים ואולי אף פעם לא.

נסו לתאר אדם שלא מכיר את מערכת ההילוכים הקיימת ברכב, ולכן הוא נוהג אך ורק בהילוך ראשון. נוסע מרחקים עצומים בהילוך ראשון. מי שמכיר איך פועלים ההילוכים מבין שלעולם הוא לא יצליח להגיע למהירות של יותר מ-20 קמ”ש. נניח ויום אחד נפגוש את אותו נהג בכניסה לירושלים כשהוא מספר לנו שהרגע הוא מגיע מאזור המרכז, דרך שאמורה לקחת כ-30 דק’ הוא עשה ב-4 שעות.. את כל הדרך הוא עשה בשולי הכביש במהירות של 20 קמ”ש וגם את זה הוא עשה בסחיטה קיצונית של יכולות הביצוע של המנוע.

נניח ותסבירו לו על האפשרויות הנוספות של המנוע, על מערכת ההילוכים שיכולה להביא אותו בקלות למהירות גבוהה מאד ובלי צורך לאמץ את המנוע, ואז הוא יענה לכם שהכי חשוב בשבילו שבסופו של דבר בנסיעה של 20 קמ”ש הוא עוקף את כל אלו שהולכים ברגל ולכן יש לו הרגשה טובה.. אמנם הנסיעה מייגעת, אבל זה עדיין עדיף מאשר ללכת ברגל.. מה אתם אומרים על התשובה הזו?

את המשל הזה שמעתי מהגרש”ד פינקוס זצ”ל בהקשר רוחני כמובן. ישנם רבים שמאושרים על כך שהם מכוונים בפסוק הראשון של קריאת שמע או בברכה הראשונה בשמונה עשרה והם מסתפקים בזה וכך הם מתנהלים שנים על גבי שנים. חשוב להתקדם וללמוד להפעיל עוד הילוכים ולא להשאר בצמצום והסתפקות במועט בהשגות שאנחנו יכולים להגיע אליהם ברוחניות.

נחזור לנהג. ביום שבו נכיר לאותו נהג את מערכת ההילוכים ואת האפשרויות להעביר להילוך שני, ולא רק שני אלא גם שלישי, ולחמישי, פתאום הוא מבין שהילוך ראשון טוב רק לתחילת הנסיעה, אבל בשביל להתקדם באמת, צריך להעביר הילוכים, פתאום הוא מגלה שאותה נסיעה היא סיפור של 40 דק’ בלבד, בלי לאמץ את המנוע שלא לצורך, וזה גם די מהנה לדהור במהירות של 100 קמ”ש, איזו תגלית, ואיזו אכזבה יהיו לו על שנים רבות שלא ידע על כך, על השעות שבזבז בדרכים, ועל מנועים ורכבים שהוחלפו לריק.

החיים הרוחניים וכמו כן להבדיל.. החיים הכלכליים שלנו יכולים להתנהל במהירות של 20 קמ”ש, ‘לסחוב’ בעליות, להתעייף להרגיש שחוקים, להחליף מנועים.. כמה חבל שלא ידענו שניתן להעביר הילוך ולהתנהל בקלות יתר..

רבים מאיתנו לא מכירים את מערכת ההילוכים של ניהול כלכלת הבית, את החשיבה הכלכלית שלנו, אנו מנהלים את כלכלת הבית בהילוך ראשון ולא מתקדמים הלאה. הבשורה הגדולה היא, שאפשר להתנהל כלכלית בדרך הרבה יותר קלה, בלי דקדוקי עניות, בלי לחץ מהאוברדראפט, או מחתונת הילדים ובלי גיהוץ אין סופי של כרטיסים שאולי באחת מהם יתקבל סופסוף האישור לעסקה..

אלא מה, צריך ללמוד את האפשרויות הנוספות להתנהל נכון. לקבל את הכלים הפשוטים והיישמים שלא ידענו עליהם, או שלא האמנו שהם קיימים.. נעביר הילוך לחיים שלווים ורגועים, נהנה מהזרימה הנעימה של הדרך, נשים לב לנוף הנפלא. ובקיצור, נהפוך את הנסיעה לחוויה.

חשוב ללמוד וליישם ולהשתמש אפילו רק בחלק מהכלים העוצמתיים של התנהלות כלכלית נכונה. תוכלו להרגיש שעשיתם את ההשתדלות הנכונה ולא הפסדתם את התקציב הנפלא שהקב”ה מייעד לנו מראש השנה עד ראש השנה.

 

לתגובות ולפרטים על קורסי החורף שלנו info@ygutman.co.il 02-532-30-30

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!