האזנה לקו הרצאות

האם המצב הכלכלי עומד להשתנות?

כל מה שרציתם לדעת על מצבנו הכלכלי בעת זאת עם חילופי השלטון בסייעתא דשמיא ומה רוצה מאיתנו הנגיד שמעלה שוב ושוב את הריביות

הרב ישראל גוטמן יו”ר גוטפלוס בראיון לבמה

שאלת השאלות שכולנו שואלים את עצמנו, האם המצב הכלכלי הולך להשתנות בתקופה הקרובה? האם נוכל לראות שינוי בכיס בעקבות חזרת החכי”ם החרדיים לקואלציה?

צריך לזכור שאנחנו נמצאים במצב של אינפלציה עולמית, כשבכל העולם המחירים עולים והבנקים מעלים בעקבות כך את הריביות כדי לגרום לנו הצרכנים לקנות פחות כדי שהפעילות במשק תיכנס למיתון. מיתון משמעותו האטה בפעילות הכלכלית של העסקים הכולל פיטורי עובדים וכבר עכשיו מדברים על מגזר ההייטק שמתחיל לחוות את זה ראשון בעולם ובוודאי שזה ישפיע גם עלינו בישראל.

אז מה כן עומד להשתנות?

ההערכה היא שהאברכים או יותר נכון ראשי הכוללים יקבלו פר אברך עוד כמה מאות ש”ח. ככל הנראה המס על החד פעמי שהשפיע על כל בית בציבור החרדי בכ100-300 שח בחודש יבוטל. מעבר לזה לא יהיה שום שינוי כלכלי ועדיין המחירים ימשיכו לעלות לפחות בתקופה הקרובה, ועלות המחיה החודשית תהיה יותר יקרה. המשכנתאות ימשיכו לכאוב לנו בכיס בממוצע של 500-1000 שח לחודש (תלוי במסלולי המשכנתא) ומי שנטל הלוואות ברגע או משתמש בכל מסגרת אשראי או כל הלוואה בנקאית ימשיך לשלם ריביות גבוהות מאוד וכבר עכשיו רואים בגמחי”ם פניות רבות של אנשים שחוזרים לבקשת הלוואות מהגמ”ח דווקא ולא מהבנק עקב הריביות הגבוהות.

ומה עם מחירי הדירות?

זה כבר סיפור מורכב יותר. לכאורה המחירים לא ימשיכו לטפס בתקופה הקרובה, אבל בסופו של דבר הכל עניין של היצע וביקוש ומדיניות של ממשלה חדשה עד שהיא נכנסת לשוק, לוקחת קרוב לשנה והביצוע בשטח לוקח עוד כמה שנים טובות, כך שאם הציבור ימתין עם רכישת דירות ויישב על הגדר, בסופו של יום הוא יעוט שוב על השוק שיטפס כלפי מעלה. צריך גם לזכור שהמדינה לא מעוניינת שמחירי הדירות יירדו, כדי לשמור על יציבות הבנקים, ולכן מה שקרה בארה”ב במשבר הדיור ב2008 לא קשור אלינו, כי שם דירות רבות עומדות ריקות ולכן היה את משבר הסאב פריים המפורסם.

הנגיד העלה את הריבית שוב ב-0.5 % מה המשמעות של זה בחיי היומיום?

המשמעות המיידית לכל מי שיש לו משכנתא שבחלקה צמודה לריבית הפריים שיישלם עוד כמה מאות שקלים לעומת מה ששילם לפני כחצי שנה. מדובר בממוצע של 600-1000 שח להלוואה. בנוסף כל מי שיש לו הלוואות בנקאיות / כרטיסי אשראי מכל סוג שהוא, יישלם החזר חודשי גבוה יותר. בעלי עסקים שרבים מהם לוקחים הלוואות הצמודות לריבית הפריים יאלצו להעלות מחירים או להפסיד ולסגור חנויות. בעלי דירות משכירים ייאלצו להעלות את מחירי השכירות כפי שכבר ראינו בחודש האחרון.

מה הנגיד רוצה מאיתנו, והאם הציבור אכן יפסיק לקנות?

יש כאן בעיה רצינית. האיש הפשוט לא מבין את השפה שבה מדבר נגיד בנק ישראל. החשיבה הראשונה שהוא רוצה שיהיה לנו רע או שהבנקים קצת ירוויחו מהריביות. לא נכנס לעומק איך בנוי האינפלציה וההשפעה של הריביות על המשק, אבל הכוונה של הנגיד בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים: תרגעו עם הקניות. היתה כאן חגיגה בעשור האחרון של קניות, למעט תקופת הקורונה. אנשים הגדילו את ההוצאות החודשיות שלהם וחיי הרווחה התרחבו לכלל המגזרים במשק כולל הציבור החרדי. נסיעות לצימרים, יציאה לחו”ל, וכן, גם טשולנט בליל שישי זה חלק מהמשחק.. בסופו של דבר הציבור הגדיל את ההוצאות, וגם את ההכנסות במקביל. והביקושים שהיו בשווקים מיד אחרי משבר הקורונה הביאו להעליית מחירים שהביאה את האינפלציה.

הנגיד רוצה שלעת עתה נרגע ונקנה פחות. אם אנחנו לא נקשיב למה שהוא אומר ונתנהג באותה צורה שהיינו רגילים עד היום ונממן את עצמינו באמצעות הלוואות או הגדלת מסגרת אשראי כמו שאמרה לי משפחה אחת, הגדלנו מסגרת ב20,000 שח לחודשים הקרובים כדי לעבור את התקופה הזו.. אם זו תהיה התגובה של כולנו, סביר להניח שהוא ייאלץ להעלות את הריבית עוד ועוד, עד שאחד מהמומחים הסביר שאם לא תהיה ברירה זה גם יכול להגיע ל 10 % ריבית, אם הציבור לא יבין..

אתה יכול לתת עיצות מעשיות לתקופה הקרובה?

ישנם 3 גישות עיקריות להתנהלותנו בתקופה הקרובה והשפעתם על הריביות בהמשך:

  1. להפסיק לרכוש מוצרים לא דחופים ולהוריד את הרגל מגז הקניות ולו לזמן הקצר וכך לשמור על האיזון הכלכלי החודשי ולעמוד במשכנתא וביוקר המחיה. זה דורש שינוי הרגלים ניתן וחשוב לעשות זאת בשמחה, במיוחד אם יודעים מראש שמדובר במשהו זמני שיחלוף בעז”ה. התוצאה: הריבית תרד בהמשך כך שכולנו נרוויח.
  2. להמשיך לרכוש כרגיל ולהגדיל הכנסות, מה שלא כל אחד יכול לעשות, אבל עדיין להצמד להכנסות הקיימות. התוצאה: הנגיד ייאלץ להמשיך ולהעלות את הריביות כי הקניות יימשכו כרגיל.
  3. להמשיך ולרכוש כרגיל וגם אם ההכנסות אינם מספיקות, לקחת הלוואות ולהגדיל מסגרות (בריבית גבוהה מאוד..) התוצאה: גם כאן הנגיד יאלץ להמשיך ולהעלות את הריביות, אלא שאותם שייבחרו בדרך הזו יישלמו את המחיר הכי גבוה של העלאת הריביות שכן הם ייכנסו לחובות ויישלמו ריבית דריבית.. הם יפסידו הכי הרבה.

לסיכום, חשוב להתנהל בחוכמה יותר בתקופה הקרובה ולהוריד רגל מגז הקניות, במיוחד אם מדובר בלקיחת הלוואות נוספות כדי לעמוד בתשלומי המשכנתא או יוקר המחיה וצריך לדעת שבהתנהלות נכונה ניתן להתייעל במאות ואלפי שח בלי שזה יכאב בבית.. רק אם השוק ייכנס למיתון ואנשים ייקנו פחות, הנגיד יוכל להוריד בהמשך את הריבית, אבל מדובר בתהליך של שנה שנתיים ולא מחר וזה גם תלוי בעוד כמה גורמים עולמיים.

דווקא בימים אלו, כדאי ללמוד את הטכניקות של ניהול כלכלת בית בצורה המקצועית ביותר ושייעשה בכיף ובשמחה ללא דקדוקי עניות. חורף בריא ושנזכה לעשות את ההשתדלות הנכונה בסייעתא דשמיא!

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!