האזנה לקו הרצאות

איך נממן את תלמידי הישיבות?

בימים טרופים שכאלו שהמדינה ממאנת לממן חלק מלומדי התורה – בחורי הישיבות והאברכים החשובים, עוד לפני שמרנן גדולי ישראל שליט”א יאלצו לכתת את רגליהם ברחבי העולם ולהקים את קרנות התורה לגייס כספים מנדיבי עם, אפשר להשאיר את הזכויות הללו גם אצלינו, כאן בבית, במשפחה.

בטור זה נציע מקורות מימון חלופיים ופשוטים שכמעט כל אחד מאיתנו יוכל למצוא ממש מתחת לפנס, יש כאלו שיותר ויש כאלו שפחות. כשרובם דווקא יגיעו דרך רשות המיסים או בהביטוח לאומי וכך המדינה שחשבה שכעת יהיה לה 500 מליון ש”ח בשנה מיותרים, תראה שהמהלך לא רק שלא גרם לרווחים, אלא יכול להגיע גם להפסדים כלכליים.

הרעיון הראשון, כמעט כל ישיבה או כולל מחזיקים באפשרות לקבלת תרומה ולתת לנו קבלה עם סעיף 46, דהיינו שניתן להזדכות על 35 % מהתרומה דרך רשות המיסים לאלו שמשלמים מיסים. הנה כבר המדינה תיאלץ לשלם לנו 35 % מהתרומה לישיבה. אם תלמיד ישיבה קיבל מהמדינה 470 לנו זה יעלה רק 305 ש”ח.

בנוסף, במאמץ נוסף, כל אחד מאיתנו יכול לבדוק בעזרת יועץ מס, או בעזרת הרעיונות שנעלה בהמשך, היכן אפשר כמובן על פי החוק לשלם פחות מיסים או לקבל החזר על המיסים, המע”מ והביטוח לאומי. אם עד היום לא עשינו את המאמצים הללו בגלל שלא היתה סיבה לעשות את זה, עכשיו כשמגיע בין הזמנים, כל אחד מאיתנו יכול להקדיש לכך זמן ואת הכסף שייקבל או שיחסוך יכול להעביר לישיבות והכוללים ולהחזיק לומדי תורה.

ובכן ניגע בכמה נקודות ידועות ופחות ידועות:

החזר מס על רווחי הון: רווח הון זה המס שכל אחד מאיתנו משלם על פקדונות בבנק שצברו רווחים או קופות גמל להשקעה ובשנים האחרונות על חיסכון לכל ילד בעת משיכת הכספים. המס שבד”כ עומד על 25 % מהרווח יורד באופן אוטמטי על ידי חברות הביטוח או הבנק ולנו מגיע רק הסכום שנותר לאחר ניכוי המס.

כל מי שמשך בשנים האחרונות את כספי החיסכון לכל ילד (אחרי גיל 18 או 21) שילם את המס הזה.

מי זכאי להחזר?

מי שנקודות הזיכוי שלו לא נוצלו באותה שנה בה שילם את המס (מצוי מאוד אצל צעירים או משפחות מרובות ילדים, בלי להכנס לחישובים), או שיש לו קבלה עם סעיף 46 על תרומה מאותה שנה. ניתן להגיש עד 6 שנים אחורה.

איך מקבלים החזר מס רווחי הון?

יש להוציא אישור מהבנק או מחברת הביטוח על המס ששולם באותה שנה (טופס אישור מס במקור על כל שנת מס או טופס 867 או 1322) ולשלוח לרשות המיסים.

קיזוז רווחים מול הפסדים: כמו”כ בשנה האחרונה עקב עליית הריבית, ישנםרבים שהפקידו כספים בבנקים או בשוק ההון ומי שהיו לו הפסדים בשנת 22, ניתן לקזז את הרווחים של שנת 23 מול אותם הפסדים למי שרלוונטי עבורו.

מס שבח: מי שמכר דירות בשנים האחרונות ושילם עליהם מס שבח, יכול לקבל החזרים על המס אם יש לאחד מבני הזוג נקודות זיכוי לא מנוצלות וגם במקרים נוספים. כמו”כ ניתן לפרוס אותם ע”פ כמה שנים.

תיאום מס וביטוח לאומי: כל מי שיש לו 2 משכורות ומעלה עושה תיאום מס, כמעט כולם יודעים זאת. מה שלא תמיד ידוע זה תיאום ביטוח לאומי. רלוונטי במיוחד לשכירים שיש להם מספר מקורות הכנסה מעבודה וההכנסה העיקרית נמוכה מ-7,522 ₪. כך שיוכלו לשלם ביטו”ל מופחת בגובה 3.5 % עד הסכום הנ”ל במקום 12%. ניתן לבקש גם עבור 7 שנים קודמות (עד 2017).

החזר מס עבור תרומות: מי ששילם מס הכנסה בשנים האחרונות ובמקביל שילם תרומות לעמותות שיש להם סעיף 46, יכול להזדכות כאמור ב35% מהתרומה. ניתן להגיש עד 6 שנים אחורה.

תיקון נקודות זיכוי: מי שמגיע לרף המס וכיום ישנם עובדות רבות בציבור החרדי שמשלמות מס הכנסה – כדאי לבדוק האם נקודות הזיכוי מעודכנות בטפסי ה101 של השנים הקודמות.

לדוגמה: אם במהלך השנה נולד ילד במשפחה מגיע לנו נקודה וחצי, שווי ההטבה הוא 4,356 ₪ לשנה,

לאחר השלמת תואר בשנת 23 (וכיום ישנם רבים שעשו תואר לרפורמת אופק חדש) ניתן לקבל נקודת זיכוי למשך 3 שנים (בשנים קודמות קצת שונה).

אם יש ילד עם מוגבלות במשפחה שמקבלים עליו קצבת נכות או ילד שעבר ועדת השמה (גני שפה וחינוך מיוחד), ניתן לקבל עליו 2 נקודות זיכוי שהן הטבה של 5,808 ₪ בשנה = אחזקת בחור לשנה + החזרי מס על התרומה…

בכל מקרה כדאי להתייעץ עם יועצי מס מקצועיים ולבדוק מה מגיע לכם כמובן הכל באופן חוקי. יש הרבה אפשרויות שיכולות להיטיב עם המשפחה החרדית ולהשאיר כסף פנוי לתרומות לעולם הישיבות!

קחו את היומן וקיבעו זמן בבין הזמנים בו אתם מטפלים בכל הנושאים הללו ויחד נמשיך את קיום עולם הישיבות.

בתפילה לבורא עולם שנזכה שלא תמוש התורה מפינו ומזרענו עד עולם.

מיני קורס דיגיטלי קצר וממוקד ללא עלות, שיוביל אתכם בסייעתא דשמיא לצמיחה כלכלית.

ברוגע, בשלווה ובכיף!

בארבעה סרטונים ממוקדים, הרב ישראל גוטמן, מאסטר לכלכלת המשפחה ויו”ר גוטפלוס, מעניק לכם ארגז כלים מעשי ועוצמתי לניהול כלכלת הבית בצורה נכונה, בלי להרגיש שאתם מוותרים על משהו
ובלי דקדוקי עניות.

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!