גוטפלוס - דף הבית

האזנה לקו הרצאות

גבולות יוצרות חופש

מעשה במוסד חינוכי שמגרש המשחקים שלו ממוקם לא פחות ולא יותר בגג הבניין מעל 4 קומות. אך היתה בעיה קטנה.. הגג לא היה מגודר, ולמנהל לא היה כסף להשקיע בבניית מעקה. (הוא כנראה לא עבר תהליך כלכלי עדיין..). בכל אופן הוא היה מנהל אחראי, ולכן הטיל על ארבעה מלמדים מהצוות את תפקיד ‘העומדים בפרץ’, כאשר כל אחד מהם עומד בצד אחר ומרחיק את הילדים משפת הגג. הוא היה הוגן, ולכן נתן להם תוספת שכר על עבודתם הנוספת והמתישה. אכן, כסף לבניית גדר אין, אך תוספת של כמה גרושים לתלוש החודשי לצוות – יש גם יש, כי אין ברירה…
אתם יכולים לדמיין בקלות מה התרחש שם כל הפסקה.. הלחץ מהאחריות והחרדה לשלום הילדים שעלולים ליפול בכל רגע, סחטו את כוחותיהם של הצוות. מלבד צהלות המשחק, נשמעו שם כל העת גם צעקות הצוות ואזהרותיהם. האנרגיות הרבות שהוציאו גרמו להם להגיע לחדר צוות לאחר ההפסקה מרוטים, סחוטים ובקושי נושמים.
יום אחד החליט המנהל שאי אפשר להמשיך כך יותר, והתקין מעקה בטיחותי גבוה סביב הגג. האוירה במוסד השתנתה מהקצה לקצה. פתאום היה לילדים עוד שני מטר לשחק, וכולם היו רגועים שכעת לא יאונה להם כל רע. המורים נהנו מהפסקות רגועות ומרעננות ומצב רוחם הטוב השפיע על תלמידיהם.
אמר נכון מי שאמר: גבולות יוצרות חופש! הנה התורה הקדושה, היא ספר הגבולות שלנו וכולנו מצליחים לעמוד בגבולותיה וההרגשה היא נפלאה !
רבים מאיתנו משקיעים הרבה כספים על ריביות ופתרונות ביניים במקום לרכוש כלים להתנהלות כלכלית מסודרת שתפתור כל כך הרבה אתגרים בבית, בדיוק כמו אותו מנהל שהשקיע כל כך הרבה תוספות שכר על ההפסקות, במקום להשקיע השקעה רצינית אחת ולתמיד ולבנות גדרות על הגג.
ליווינו בעבר משפחה שהגב’ אמרה שמאוד קשה לה עם גבולות והיא ממש לא מסוגלת.. גם היא הבינה לבסוף שכמו שאת שבת המלכה היא מצליחה להכניס בזמן ולא גולשת פה ושם אחרי השקיעה כי אין אפשרות כזו! יש גבול שהתורה נתנה ואנחנו עומדים בזה בשמחה. גם בכלכלת הבית כשמבינים שההוצאות אמורות להגיע מהכנסות ולא משום מקום אחר, אם נוציא מהראש את אפשרויות של הלוואות שרק מכניסות אותנו לבוץ.. נדע להסתדר עם גבולות התקציב שלנו.
כשחיים עם תקציב מסודר, ההרגשה היא נפלאה! יודעים כמה נכנס, יודעים כמה כסף עומד לרשותנו להוצאות החודש.
איך עושים את זה? מי שכבר יש לו תמונת מצב כלכלית, יכול לעשות חשבון פשוט, כמה כסף נכנס? כמה כסף יוצא בהוראות קבע כהוצאות קבועות כל חודש (כולל החזרי הלוואות ומעשרות) והסכום שנשאר לאחר אותן הוצאות קבועות, זה ‘זכות הבחירה שלנו’, דהיינו זה הכסף שעומד לרשותנו להחליט מה לקנות וכמה לקנות.
כשחיים עם תקציב גם השיח כל החודש סביב הכסף יורד אט אט, כי בתחילת החודש כבנינו תקציב, היה ברור לנו כמה כסף עומד לרשותנו, ובמהלך החודש אנחנו רק מבצעים לפי מה שהחלטנו.
וכמה טיפים קטנים: 1. כדאי לשים כסף בצד לכל מיני הוצאות קטנות פה ושם, תמיד הם מגיעות בהפתעה, במיוחד למי שלא שם לב עד היום לכל אותן הפתעות שמלוות אותנו חודש בחודשו.

  1. גם לאחר ההוצאות הקבועות שיוצאות מהבנק או מהויזה, יש להשאיר בחשבון הבנק כמה מאות שח לפחות (בהמשך כשנתמיד בכך, נגיע גם לכמה אלפי שח) כדי לא להיות בבנק על הקצה כל הזמן.
  2. במידה וישנה הוצאה חריגה שלא תוכננה בתקציב, להשקיע מחשבה מהיכן ממנים אותה. במידה ובחרנו לממן את אותה הוצאה על חשבון החודש הבא, יש לשים לב שאכן בחודש הבא יהיה לנו כסף פנוי לאותה הוצאה, כי בסופו של דבר ההוצאות יגיעו רק מהכנסות. אם לא, נמצא את עצמינו שוב משעבדים את ההכנסות העתידיות שלנו עבור ההוצאות של החודש הקרוב, אין בזה שום הגיון כלכלי.
  3. אם בנינו תקציב וראינו שחסר כסף כדי לגמור את החודש, נצטרך להשקיע תפילה ומחשבה איך להביא עוד הכנסות או לייעל את ההוצאות שלנו. אין כסף שמגיע מהאויר!
    לפני סיום, נספר לכם על זוג שהגיע לליווי לפני זמן מה, כשהם מספרים שהם חיים עם תקציב מסודר. יש להם דף שהם תולים על המקרר ובו הם רושמים כל חודש כמה עלה להם כל הקניות. ומה אתם עושים עם זה? הם ענו לי, שככה הם יודעים כמה עלה להם החודש הקודם.. אמרתי להם שהם מזכירים לי את הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה, עושים מחקרים על העבר.. בקיצור, אל תשארו רק בעבר. מה שהיה בעבר טוב לנו רק לתמונת מצב ראשונית. בנו תקציב ותתנהלו לפי התקציב שקבעתם לעצמכם ותראו ברכה וסייעתא דשמיא מופלאה!

לקבלת חוברת / אקסל לבניית תמונת מצב כלכלית יש לשלוח בקשה לגוטפלוס במייל info@ygutman.co.il או באמצעות הטלפון 02-532-30-30, נשמח לשמוע ממכם מהן המסקנות שלכם מהנתונים!

השליחות שלי
להביא אותך להצלחה!